FÖRLOSSNINGEN

Rubriken säger en hel del, den efterlängtade är här! I tisdags vaknade jag vid 5 tiden på morgonen av värkar. Eftersom jag dragits med förvärkar en del under slutet av graviditeten så vågade jag såklart inte hoppas på något. Först vid åtta tiden började jag smått misstänka att det kunde röra sig om värkar. Med min höga smärtgräns så kan jag direkt säga att jag inte direkt höll på att dö av smärta. Även om det såklart kändes. 
La mig i badet mellan drygt 8.40-9.20 och hade då tre stycken värkar under den tiden. Pallrade mig upp och började klocka värkarna mer seriöst. 
Fick dock jobbig huvudvärk där under förmiddagen också som var jobbigare än värkarna. Vid 13 tiden ringde vi förlossningen och vi var välkommna in när vi själva ville kort och gott. Jag hade inte dödligt ont, långt ifrån, men vi bestämde oss ändå för att åka in och anlände till falun strax före 15 tiden. 
 
Fick en jättre trevlig och snäll barnmorska som runt 16 tiden hade konstaterat att det var tur att jag åkte in, för jag var öppen 5 cm. Om jag ska vara helt ärlig så är hela kvällen rätt luddig och jag minns inte så mycket detaljer. Jag låg där i sängen och andades mig igenom värkarna utan några jätte stora bekymmer och lät timmarna gå. Vid 18 tiden började jag med lustgasen, 30% lustgas och 70% syre. Det var den enda smärtlindring jag hade under hela förlossningen.
De tog hål på fostervattnet vid 20 tiden om jag inte minns fel och efter det blev värkarna mer intensiva och det började på smått kännas som att man faktiskt skulle föda barn. jag tror att jag nästan ända fram till det tivlade på att bebis faktiskt var påväg. 
Krystvärkar hade jag i drygt 40 min innan miraklet kom till världen. Jag kan säga att ja, det gjorde ont och jag var helt slut efter förlossningen. Men samtidigt så kände jag inte en enda gång att jag inte skulle klara det och att det gjorde "för" ont liksom. Blev dock sydd några stygn och det läskiga var att jag kände när jag sprack... kort och gott. Blä! Men fortfarande så var jag inställd på mycket värre. Jag skulle nog kunna sammanfatta det "är det såhär lätt att föda barn!?" Min barnmorska på förlossningen var helt förundrad över mig och sa flera gånger att jag var som gjord för att föda barn. Det kändes bra att höra måste jag säga!
 
Klockan 21.58 den 11 juni kom våran efterlängtade dotter till världen. 3340 gram och 49 centimeter lång. Jag kan ännu inte förstå att det är sant! Att resan är slut.. eller snarare att resan börjar nu. Att fyra års kämpande emot ofrivillig barnlöshet har passerat och slutat lyckligt. Jag överdriver inte, jag är helt klart den absolut lyckligaste människan i världen. Jag kan sitta och titta på henne i timmar och bara le. Mamma älskar dig så otroligt mycket min älskling, du är EFTERLÄNGTAD!
 
Igår kom vi hem ifrån BB och amningen fungerar ganska bra nu. Det krånglade lite på BB men det kändes som allt blev lättare och lugnare när man kom hem. Så skönt att komma till ro, nu har Jonas dessutom tagit ut sina 10 dagar i samband med förlossningen och sedan har han semester så vi är nu hemma båda två fram till och med vecka 31. Om någon skulle fråga vad vi gör om dagarna skulle jag sammanfatta det med att vi njuter av att vara en familj på tre! Plus två fluffiga katter ;)
Kortfattat kan jag säga att själva förlossnignen var lättare än kampen efteråt. Dvs. med att ha ont "där nere" efter stygnen osv. Man är trött och det gör ont att gå, resa sig, sätta sig mm. Men det går ju över, och lyckan som bubblar i kroppen får en att glömma mycket smärta! Dessutom har vi, hittills peppar peppar, en underbart snäll dotter som absolut inte skriker hela nätterna utan snarare är gudomligt snäll. Och världens sötaste, finaste och vackraste varelse som finns på denna jord!
 
Jag vill avsluta med att tacka alla underbara läsare som stöttat mig igenom denna resa tillsammans med graviditeten. Ni är guld världa! Hoppas ni fortsätter följa oss som en lycklig familj. Jag ska försöka fortsätta upptadera bloggen med våran vardag och hoppas att en ny bloggdesign snart ska komma på plats också.
Nu byter vi citat. "Ännu en mammablogg - med en annorlunda bakgrundshistoria och diagnosen PCOS".
 
Tea, min underbara dotter!
Jassminee

Så söt att man blir tårögd!! :D
GRAAAAAAAAAAAAATTIS!!

Svar: hihi tusen tack :D
Ronja Lindberg

Elin

Åh så fin hon är! c':
Och GRATTIS!

Svar: hihi ja, tack! :D
Ronja Lindberg

Angelica S

Hon är underbart fin! Det har ni gjort bra ^^ Kram! / Angelica

Svar: hihi ja visst är hon :) precis som din tös ;) kram
Ronja Lindberg

Ines

Ååh, GRATTIS!! Började smått lipa här, så glad för er skull, hihi c: Och så vacker o söt hon är! :3 ❤ Ännu en gång, grattis och lycka till!

Svar: hihi aw, tusen tack! :D <3
Ronja Lindberg

Jessica Widh

Grattis! Hon är så fin, och låter som du hade en okej förlossning också. :)) återigen grattis och lycka till! Kram

Svar: hihi tack :D Jodå ^^
Ronja Lindberg

Nathalie

Grattis! :D hon är verkligen söt :')

Svar: hihi ja, tack :D
Ronja Lindberg

Ellen (alatariel)

Stort Grattis i efterskott! ^^ är så glad för er skull! :)

Svar: hihi tusen tack :D
Ronja Lindberg

Melissa

Vad roligt! Grattis, hoppar det går bra :D

Svar: tack :D jodå det gör de^^
Ronja Lindberg

Cissy - BlackieSixx

Åhh, äntligen! GRATTIS på er, så fin hon är!

Svar: hihi tusen tack :D
Ronja Lindberg