INFORMATION TILL NYA LÄSARE

 
Jag som driver denna blogg heter då Ronja. Jag är 25 år och bor tillsammans med min man Jonas och vår dotter Tea, vi håller till i Sveriges underbara Dalarna. Här har ni en äkta dalkulla. Jag är gift sedan 28 Maj 2011, gifte mig "bara" 20 år gammal som kanske inte är så jätte vanligt. Men - jag är inte speciellt vanlig. Jag lever varje dag med diagnosen PCOS som gjorde att jag under nästan 4 års tid kämpade emot ofrivillig barnlöshet. Det var utifån det som denna blogg kom till, den efterlängtade är alltså barnet som jag kämpade och längtade efter i så många år. Den 27 januari 2009 slutade jag med p-piller helt ovetandes om min diagnos och allt som stod framför mig. Den 11 juni 2013 föddes äntligen min underbara dotter Tea efter ett lyckat IVF försök. Detta är som så många andra bloggar en mammablogg, men med en annorlunda bakgrundshistoria. Läs hela kampen på kategorin "Den Efterlängtade" och följ sedan graviditeten på "De Efterlängtade - gravidteten" kategorin. Där finns mer information om min diagnos och hur vi till slut efter mycket tårar fick bli en lycklig familj på tre. Läs även om mina tankar när jag äntligen fick mitt positiva test. Nu har bloggen rullat in på nästa spår, kampen om ett syskon som kanske aldrig får se dagens ljus. Nu är vi åter på IVF och denna gång är det, förutom diagnos och orättvissa, också ekonomi och tusenlappar som sätter käppar i hjulet. Följ resan på kategorin "IVF - kampen om ett syskon".

Jag är en riktig djurmänniska som under uppväxten haft marsvinsuppfödning med min mamma, ett antal medryttarhästar och inom familjen har vi hela mitt liv haft kattuppfödning och hund då och då. I dagens läge har jag och Jonas tre katter där vi bor, Jazzie, Baggy och My.
Jag älskar att designa och fota, även om jag tyvärr är ganska dålig på att ägna mig tiden åt att göra det. Jag lever nog upp till mitt stjärntecken och är en typisk tvilling som är väldigt envis av mig och därav också kanske varför jag varje dag orkar fortsätta kämpa.
Jag är alldeles för dålig på att träna, väger säkerligen några kilo för mycket och har ganska dåligt med umgänge. Jag fastnar ganska lätt framför datorn och skriveriet när tiden finns. Jag jobbar som undersköterska i hemtjänsten samt som hälso informatör. 

Denna blogg handlar om min vardag som mamma samt återblickar om den jobbiga resan vi haft. Kampen om att ge Tea ett syskon.. Fotografi, egna texter och dikter samt mycket mer. Kika runt på kategorierna och glöm inte, jag älskar KOMMENTARER PÅ BLOGGEN! :)
Fia

Du har de mest otroligt vackra ögon jag har sett <3

Siri

Jag bor också i Mora! Mina föräldrar är också skilda sen när jag var jätteliten, och mamma och jag hade en marsvinsuppfödning. Eller ja, mamma hade den eftersom jag bor hos pappa. Mamma bor i Färila i Hälsingland.

Elin Mickos

Du är så vacker ! Önskar att jag hade dina ögon! man kan ju inte ha vackrare ögon än vad du har! Du skriver på ett så fantstiskt, modigt och vänligt sätt! Du är helt fantastisk!

Elise

Du är så himla fin på detta foto! :) Önskar jag var som du :) Älskar allting här på din blogg ^^

Bella

Du är väldigt vacker! Du har jätte vackra ögon! Älskar dem <3'

Hannah

Måste säga att du har otroligt fina ögon!
tycker också väldigt synd om dig för jag själv skulle aldrig kunna leva med att veta att det var en väldigt liten chans att jag skulle få egna barn! Men jag önskar dig lycka till det finns ju ändå några få procent som säger att du skulle kunna få ett barn!
Så fortsätt kämpa någon dag händer det!

Angelica

Gud va söt du ääär!

M

Du är så grymt fin Ronja!

Andrea

Dina ögon är sjukt fina!! :o

Wanda

Otroligt vacker du är. :)

Hanna

Håller med alla om ögonen! :o

Isa

Du har så otroligt fina ögon! o.x :3

Lova

Du är ju sjukt mycket finare än mig lyllos

Grodan C;

Marsvinsuppfödning! Vad GULLIGT!!

Gabriella Johansson

Allstå älskar verkligen din underbara hårfärg allstå det är verkligen ursnyggt på dig och till dina vackra underbara ögon hela du är faktiskt kanon fin o vacker tycker jag

Julia

Sjukt fin person du verkar vara ´:)

Selma

Älskar ditt namn, den påminner mej om skogen och skönhet(modell) :S Just namnet liksom :D

Du påminner lite om ronja rövardotter XD ;););););));)

Gabriella

Allstå du är verkligen hur vacker som helst och ditt hår passar ju verkligen in på dina vackra och underbara ögon allstå jag tycker verkligen rejält att du är en fin och vacker person som skulle passa bra som hår modell eller nått sådant faktiskt det tror jag det skulle funka kanon bra.

Sandra

Tycker du borde skrivit om dig själv tidigare, fast i och för sig fick man ju veta en del om dig i första delen av Den efterlängtade så jag ska inte klaga :) Det finns väll inga vanliga personer direkt, men du är kanske lite mer speciell än andra, och då menar jag på ett bra sätt då, vill inte verka nedlåtande alls, så missuppfatta mig inte, jag menar bara att du verkar vara en så stark och intressant person, det är trevligt att läsa om din resa genom all skit, ursäkta uttrycket.

Topelite

ååh så fin du är. Du värkar som en väldigt trevlig och snäll person!

Tiffa ♥

Fin du är! :)

.Selma.

Märks inte att du är dålig på att ägna tiden åt att fota, du är väldigt bra på det!

Vill också säga att du är sjukt fin!

Wilma :3

Så söt kort <3 jätte fina ögon 8)

~ Lisa ~

Fin du är! :)
Känslan av att vara älskad här härlig! Att ha vänner som finns för en, hellre några nära än flera icke nära!

Emelie

Spela roll om man väger några kilon mer eller mindre, insidan som är viktigast :)

Emelie

Dina ögon var väldigt fina!

Elin

Du verkar ha underbar personlighet Ronja! Du sprider glädje även om jag inte känner, och du gör så man själv blir varm inuti. Så jobbigt det måste vara med din Diagnos! Men du kämpar ju!
Jag älskar också djur! Har marsvin och en katt som heter Birgitta !:) Jag älskar också att fota, men jag tycker du ska skicka in dina bilder någonstans, dom är helt otroliga!
Kram Elin<3

Sofi

sjukt fin bild!! :D

My :)

Du är så söt :D

Filippa

du är så otroligt fin !

Sofia

Grymt fina ögon har du verkligen! :)
Exotiska på något vis.

Sandra

Otroligt duktig på att skriva och om inte söt!

Emma

DU är verkligen en jätte vacker tjej! :)
Din personlighet och ditt tänkande och din kämparglöd gör dig bara till ännu vackrare anser jag!

~ poof ~

Är du tvilling? Kul! c:

Josse

Du är Ju jätte sött:)!

Emelie

Jag älskar brun/gröna ögon, det finaste som finns :) min kille har knallbruna så jag hoppas min bebis får det med , så sött :D

Filippa

Du har sjukt vackra ögon ska du veta. Det du skriver om får mig att tycka så synd om dig.

Sofia

omg, dina ögon! ge mig fan..

[email protected]

Du värkar vara en glad och sprallig person även att jag inte känner dig. Men man ser det på dina bilder

Elvira

Gud vad under bara ögon du har, glansiga som glas <3

Will

O kommentarer ska du få! I massor xD

Elina

Du är vacker Kvinna! xD
Jag tror på att du kommer att lyckas och jag tror alla andra som läser detta också tror på dig!
Du måste vara gjord av diamant eller något. Men fortsätt! Gå frammåt! Tro :)

Johanna

Väldigt vacker och stark verkar du vara, kämpa på bara (:

Nathalie

Älskar dina ögon, jättefina! :)

Emely. (:

Låter som ett väldigt bra liv ändå. :') Det enda som fattas är väll en liten gullunge, men tro mig. Det kommer du få! Kämpa på vännen! Vi alla står på dina sida.

Gabriella Johansson

Du har verkligen värdens underbaraste ögon och hela du är faktiskt verkligen vacker och underbar allstå älskar din hårfärg verkligen starkt allstå du borde ju faktiskt testa o bli modell ju

Jessie

Äter du också levaxin samt har problem med acnen? Jag har det, ortoligt rogivande när man är 25 och började få det först vid 20-21..

Jag käkade också p-piller fram till 09 och blev aldrig heller med barn, visste inte ens om att jag hade denna diagnos förrän jag började googla efter att ha ökat mycket i vikt trots gym och inte mer matintag än vanligt.. Läkarna var snabba på att skriva ut medicin mot acne istället för att ta prover.

Till slut vände jag mig till en fertilitetsklinik i Härnösand (bor i Nordingrå) och berättade om tabletterna jag fått (som man inte fick äta om man planerade eller var gravid) och om mina symptom.
Han tog prover direkt och konstaterade det jag redan visste.

Fick även veta att jag hade ett ägg som var bra och en ägglossning, fick en stimulerande hormonspruta, men det hjälpte inte..
Fick levaxin att börja äta som jag inte ville ta då jag var helt förkrossad (detta var förra året exakt på datumet tror jag) och insåg att jag kanske aldrig skulle få bli mamma.

Jag fick tabletter som jag skulle börja äta såfort mensen kom och i samma veva hade vi en resa som var bokad.
Vi åkte i september och då bestämde jag mig att sluta fred med min diagnos och äta levaxin som skulle minska acnen.

Vi kom hem och fortfarande ingen mens. Var så less så jag tänkte "Jag skrämmer igång den med ett grav.test då den alltid kommit förut då jag trott att jag varit sen". Till min förvåning så var det pos. och graviditeten fullföljdes.

Det är min historia. Men jag var i en sådan mörk plats när jag fick veta att jag kanske aldrig skulle kunna bli gravid och när det misslyckades trots hormonsprutan, men nu är jag så lycklig över att äntligen ha min efterlängtade lilla bebis =)

Ville dela med mig av min historia, så förlåt att det blev en halv roman =)

Svar: "roligt" (eller hur man nu säger) att ta del av din historia! Nej tack och lov har jag inget problem med acne, det låter jobbigt så jag hoppas jag slipper det! Men skönt att du slapp ivf iaf och att du fick din älskade son tillslut. Synd att du inte bodde lite närmare, haha ;) Känns alltid bra att inte vara ensam iaf. Stort grattis igen till pojken! Våra barn är verkligen efterlängtade <3
Ronja Lindberg